Conversie verhogen

Geef een antwoord op de vraag: Wat is dit voor een website?

Marketing funnel

Als ondernemer heb je natuurlijk een website om jezelf, je dienst(en) of je product(en) aan de wereld voor te stellen, met als doel nieuwe klanten aan te trekken. Maar wat zorgt er nu voor dat jouw website succesvol is en zal slagen in zijn opzet? M.a.w, wat maakt dat jouw bezoekers met jou contact gaan opnemen, een offerte gaan aanvragen of een bestelling gaan plaatsen? Of net niet? Hoe kan je de conversie verhogen van jouw website?

Het is een combinatie van verschillende aspecten, waarop we in deze blog stap voor stap een antwoord geven. Als je al deze aspecten zou gaan toepassen op jouw website, dan zal je conversie-ratio als een racket de hoogte ingaan en je omzet flink toenemen.

5 Vragen

Als iemand voor het eerst op je website terecht komt, dan zit hij of zij met 5 vragen, welke jouw website asap zou moeten beantwoorden. De eerste vraag is zo logisch als het maar zijn kan, en toch wordt deze vraag door 80% van de websites niet of niet goed genoeg beantwoord: “Wat is dit, wat kan ik hier”? Het moet immers voor de bezoeker gelijk duidelijk zijn wat de website te bieden heeft van diensten en/of producten. Mensen zijn vandaag meer gehaast dan ooit. Ze gebruiken het internet niet zomaar om even lekker te relaxen. Neen! Ze zijn op zoek naar info en willen die ook snel en gemakkelijk kunnen vinden. Anders haken ze, helaas voor jou, onherroepelijk af.

Concreet

  1. Zorg voor een beschrijvende tagline in de buurt van je logo, die 80% van je lading dekt. Voorbeeld: De tagline bij het logo van El Pablo Creative Studio luidt: “Websites, webshops en grafisch ontwerp”. Mensen weten dus gelijk wat wij doen en wat ze op deze website kunnen terugvinden.
    Nochtans bieden wij, naast webdesign en grafisch ontwerp, ook aanverwante diensten aan zoals SEO, e-mail marketing enz. Maar onze core-business is het maken van websites en de ontwerpen die daarbij horen. Toch moet de tagline maar 80% van je lading dekken, omdat mensen je als de specialist moeten zien in een bepaalde branche. Ze moeten weten waarvoor je staat. Als je te veel aanbiedt, komt dit veel minder geloofwaardig over. Van een kaasboer wordt er ook wel verwacht dat deze ook bijpassende kaasplankjes en wijn verkoopt, maar zijn specialisatie is en blijft de kaas. Daarvoor komen mensen initieel tot bij hem. Dit moet ook zo in zijn tagline duidelijk worden.
  2. Gebruik geen marketing taal in je tagline. Payoffs (= marketing taal) zijn een typisch verschijnsel ingegeven door de marketing, maar zeggen vaak helemaal niets over de activiteiten van het bedrijf. Tenzij je veel geld hebt om die marketing er in te pompen, weten mensen vrijwel nooit waarmee het geassocieerd kan worden. Bijvoorbeeld de term “Vorsprung durch Technik” zal bij velen wel bekend in de oren klinken, maar dit is enkel omdat we de laatste jaren ondergedompeld zijn door deze reclame van Audi. Als je de reclame nooit gezien of gehoord zou hebben,  zou je niet weten wat het bedrijf doet, namelijk auto’s maken.
  3. Gebruik ondersteunend beeldmateriaal. Het is een modegrill van het moment: sliders en promoties die als eerste bovenaan op de homepage getoond worden. Echter, wederom, ze zeggen vaak niets over wat het bedrijf nu precies doet. Zo staat er, op het moment van mijn schrijven, op de website van een bepaalde grote speler van benzinestations als eerste een grote foto van filmtickets die je kunt winnen. Dit is de headline van hun website. Leuk, maar het zegt helemaal niets over wat het bedrijf nu precies doet. Kijk je even terug naar de website van El Pablo Creative Studio, dan zie je in de header meteen een achtergrond foto met computer, smartphone, tablet en een duidelijk en grote tekst “Onweerstaanbare websites die zorgen voor meer klanten”. Wat doen wij ook al weer?!

Conclusie

Laat het meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je te bieden hebt, zodat bezoekers meteen kunnen beslissen of jou website hetgeen biedt waarnaar zij op zoek zijn en ze kunnen verder klikken. Elimineer de keuzestress in hun hoofd, en je zal merken dat je website al heel wat meer prospects zal opleveren.